Suprapto
Wijaksono,
adalah
seorang pengerajin anyaman yang sukses di desa Kabunan Kecamatan Balen
Kabupaten Bojonegoro. Pada tahun 1994 beliau mulai melakoni sebagai pengerajin anyaman. Pada waktu itu beliau
mempunyai pekarangan yang lumayan luas dan terdapat banyak tumbuhan mengkuang
disana. Dari itu beliau berfikir tumbuhan sebanyak itu sebaiknya diapakan?
dimusnahkan atau dimanfaatkan! Kemudian
beliau berfikir lagi dan akhirnya beliau memutuskan untuk memanfaatkanya
sebagai usaha pengerajinan yaitu membuat anyaman berupa tikar.
Dari
tahun ke tahun beliau menganyam tiada henti meskipun konsumen tidak begitu
banyak yang tertarik dengan anyaman tikar. Kemudian beliau mempunyai inovasi
untuk membuat kerajinan selain tikar tetepi bahan bakunya masih tetap terbuat
dari tumbuhan mengkuang. Ia mencoba membuat anyaman mengkuang menjadi tas, kipas, topi, dll. Anak-anak dan keluarganya
ikut serta dalam pembuatan dan pemasarannya. Atas ide anaknya beliau mengikut sertakan kerajinannya ke sebuah
pameran dan disana banyak orang yang tertarik dengan kerajinannya itu.
Banyak pesanan yang di terimanya, sehingga
beliau membutuhkan beberapa pekerja lain. Dari situlah beliau bisa sukses dan bisa menyekolahkan anak-anaknya ke jenjang
yang lebih tinggi. Pak Suprapto merasa
sudah tidak kuat lagi untuk mengurusi usahanya tersebut karena faktor usia kemudian beliau mengalihkan usahanya kepada
anak-anaknya sampai sekarang. Disini pak Suprapto memberi tahu bagaimana proses
membuat anyamannya.
Cara
pembuatan anyaman dari mengkuang / pandan :
Daun-daun
mengkuang / pandan yang cukup tua ditetak di pangkalnya sehelai demi sehelai, di mulai di bagian
umbi pokok. Tujuh atau delapan helai daun muda di keliling umbut pokok
tidak ditetak tetapi ditinggalkan untuk tuaian seterusnya serta untuk
memastikan pokok itu terus hidup dan mengeluarkan daun-daun baru. Menetak
daun dilakukan dengan berhati-hati kerana pandan dan mengkuang
berduri-duri, sedangkan tanah dikeliling perdunya
lazimnya berair dan licin atau mudah perlus. Daun-daun yang sudah
ditetak kemudian
dipangkas hujungnya untuk membuang bahagian yang tirus dan tidak dapat
dibelah, serta supaya semua daun itu hampir sama panjang. Seterusnya, daun-daun
tersebut dilayur di atas bara unggun api kecil hingga layu.
Kadangkala
daun-daun itu tidak dilayur tetapi dijemur hingga benar- benar kering dan layu. Tujuannya ialah
mematikan sel daun dan menyingkirkan air yang terdapat di dalamnya. Setelah
daun-daun itu layu, duri
yang terdapat pada tulang belakang dan sayap mengkuang dibuang dengan sautas serat
sabut yang diregangkan ibu jari dan jari telunjuk. Apabila duri belakang daun
dibuang, dengan sendirinya daun terbelah menjadi dua. Belahan itu kemudian
dibelah lagi mengikut kelebaran yang dikehendaki dengan alat yang dipanggil jangka.
Belahan-belahan yang siap dijangka dikumpulkan dan diikat sebesar betis
dengan jarak kira-kira satu kaki dari satu ikatan ke satu ikatan lain.
Belahan yang berikat itu dititik atau dipukul dengan alu supaya lembut dan mudah
dilurut.
Melurut
melembutkan bilah dan melicinkan permukaannya. Bilah yang sudah dilurut dilipat tetapi
tidak sampai patah lalu diikat dan direndam di dalam air selama dua atau tiga
hari. Dalam tempoh itu, air rendaman digantikan sekurang-kurangnya dua kali
supaya bilah-bilah itu tidak lebam dan berbau busuk.
Pada
hari ketiga atau keempat, bilah-bilah itu dikeluarkan dan dibasuh dan dibilas hingga bersih sebelum
dijemur. Bilah yang cukup kering akan bertukar menjadi putih. Seterusnya,
bilah itu bolehlah diwarnakan jika mahu. Bilah-bilah mengkuang atau pandan
diwarnakan dengan cara mencelup, iaitu merebusnya bersama bahan celup pewarna
selama beberapa minit. Dahulu, cuma tiga warna yang popular iaitu
merah, hijau dan kuning kerana bahan celup warna-warna tersebut mudah
diperolehi. Warna merah daripada pokok kesumba, hijau daripada daun bemban,
dan kuning daripada daun kunyit. Tetapi, sekarang bahan celup pelbagai
warna dijual dengan meluas. Apabila sudah dicelup dan dijemur hingga
kering, bilah-bilah dilurut bagi kali terakhir supaya lebih licin dan lembut.
Terdapat dua proses pewarnaan dalam
pembuatan anyaman mengkuang, yaitu :
Pewarnaan Cara Tradisional
v Bahan
seperti kunyit, buah kesumba India, dan daun
v mengkudu
digunakan sebagai pewarna asli pada zaman dahulu.
v Kunyit
ditumbuk halus dan dimasukkan ke dalam air mendidih untuk
v mendapatkan
warna kuning.
v Buah
kesumba diguna untuk menghasilkan warna jingga dan merah.
v Buah
pokok arang diguna untuk mendapatkan warna hitam
v Untuk mendapatkan warna yang lebih cerah, menggunakan
kapur.
v Contohnya,
warna kuning pinang masak di campur dengan kapur sirih.
v Warna
hijau diperolehi dari daun pohon bemban.
Pewarnaan Cara Modern
v Pewarnaan
cara modern menggunakan bahan pencelup dyestuff dan
v campuran
bahan kimia lain.
v bahan
pewarna biasanya berbentuk hablur atau serbuk.
Teknik Pewarnaan
v Air
bersih dipanaskan sehinga mendidih didalam sebuah periuk.
v Bahan
pewarna kemudian dimasukan ke dalam air tersebut dan di aduk sampek tercampur.
v Masukkan
daun mengkuang dan ikatlah,ke dalam periuk yang berisi air pewarna tadi dan
rendamlah.
v Keluarkan
rendaman daun mengkuang tersebut setelah kira-kira setengah jam-an.
v Daun mengkuang
dicuci dengan air bersih.
v Ikatan
daun mengkuang dibuka dan dijemur sehigga kering.
Teknik menganyam
Cara
menganyaman terrgantung pada jenis objek yang ingin dihasilkan serta corak hiasan yang
dipilih. Anyaman tikar misalnya, dimulakan di tengah-tengah ataupun di bucu. Tetapi, bagi tudung saji,
anyaman mesti
dimulakan di puncaknya yang berbentuk kon. Kon puncak itu boleh digantungkan atau
diketengahkan untuk meneruskan anyaman tudung saji.
Corak
anyaman umumnya disebut kelarai. Bagaimanapun, khususnya untuk tikar mengkuang, kelarainya
dirujuk sebagai ragi. Kelarai dibuat dalam pelbagai motif dan peranannya sama
seperti corak bunga dalam tenunan, iaitu sebagai suatu ciri perhiasan. Anyaman
kelarai disusun secara tunggal dan lepas (menyeluruh) atau disusun di
dalam ruang tertentu. Susunan menegak disebut kelarai berdiri dan susunan
sendeng, kelarai serong. Untuk hiasan pinggir atau birai pula terdapat satu
kelarai khusus iaitu kelarai pucuk rebung.
Semua jenis
kelarai berunsurkan alam semula jadi. Di kalangan masyarakat Melayu, motif
tumbuhan menjadi pilihan utama. Daripada bentuk bunga, terdapat kelarai bunga
atur, berembang, cengkih dan cengkih beranak, bunga cina, bunga durian, bunga
kundur, bunga pecah lapan, bunga tanjung, bunga telur, dan bunga rumput.
Unsur-unsur tumbuhan yang lain termasuk akar, pucuk (rebung) dan tampuk
(jantung pisang, manggis, pinang). Unsur fauna pula, terdapat motif haiwan dan
serangga, seperti siput, kepala gajah, mata berkait, tapak anjing, tapak harimau,
anak ikan, belalang cucuk, jari kedidi, mata ketitir, pusat belanak, siku
keluang, sisik kelah dan tulang ikan.
Akhir sekali,
terdapat bentuk bebas, seperti kelarai belah ketupat, kelarai kisar mengiri,
kelarai beras patah dan kelarai madu manis. Dalam membuat kelarai, perkara
utama yang diperhatikan ialah jumlah mata atau langkah daripada bilah daun yang
digunakan. Jumlah mata menentukan saiz satu-satu corak. Untuk menyerlahkan
kelarai, bilah-bilah digunakan warna yang berlainan atau kontras. Misalnya,
kuning dan hijau, merah dan ungu, atau putih dan perang. Kadangkala warna
ketiga digunakan sebagai tanah atau latar corak. Bilah-bilah berwarna yang
dianyam tindih-menindih dan berselang-seli ini akan menyerikan hasil anyaman
mengkuang dan pandan.
3 komentar:
makasih mba, postinganya bermanfaat. tapi mungkin sedikit masukan. untuk tampilan blognya, mouse dengan tulisan melayang itu agak sdikit mengganggu :) trima kasih sebelumnya, izin copast ya ^-^
wahhh kereenn, ide yang kreatif..
terima kasih untuk info dan tutornya, bisa diterapin di rumah.
jangan lupa kunjungi juga www.smartkiosku.com atau www.serbamultimedia.com yaa
makasih informasinya
Posting Komentar